Prace.rovnou.cz

Jak na webu hledat práci

Obsah: Má to na webu smysl? - Pracovní portály - Pozicování pracovních portálů - Nabídka práce jednotlivých firem - Specializovaná diskusní fóra - Komunitní weby - Vlastní stránky s osobní nabídkou

Má to na webu smysl?

  • Jestliže jste uklízečka, vědec, malíř obrazů, učitelka, popelář (ve vší úctě) nebo prodavačka, pravděpodobně se vám na webu práci najít nepodaří, protože taková práce buď není (malíř, vědec), nebo se nedává na web (učitelka, prodavačka). Lepší je pak zeptat se známých.
  • Na druhou stranu programátoři, obchodníci nebo zkušení manažeři to mají dost snadné, neboť je po nich sháňka a firmy je shánějí přes web.

Situace se během posledních let zlepšuje a na webu se dá najít i pozice pro uklízečku nebo prodavačku.

Máte v zásadě čtyři možnosti, kde nebo jak na webu hledat práci:

  • Pracovní portály. Jde o nejvíce využívanou možnost.
  • Stránky "volná místa" na firemních webech konkrétních firem, u kterých chcete pracovat
  • Specializovaná diskusní fóra a komunitní weby
  • Založení vlastních stránek s nabídkou

Pracovní portály

Například

Jobpilot, obrázek webu

Jobpilot jde pomalu do kytek.

Prace.cz a jobs.cz

Prace.cz a jobs.cz patří stejnému provozovateli LMC, takže na trhu pro normální zaměstnance zůstávají prakticky jen dva silní hráči -- prace.cz a sprace.cz. Jobs.cz se záměrně profilují jako vyhledávač práce pro kvalifikovanější lidi.

Práce.cz, obrázek webu

Volnamista.cz, dříve Sprace.cz

Seznam v roce 2013 vypnul svůj server sprace, který se velmi podobal jobs.cz. Přišel s trochu jiným konceptem, kdy prostě na jednu stránku vypisuje pracovní inzeráty.

Protože Volná místa patří Seznamu, mají zaručenu slušnou návštěvnost uchazečů o práci. Tím pádem je tam i hodně nabídek práce, protože málokterý zadavatel, hlavně menší a střední, si může dovolit Volná místa ignorovat.

Oproti dřívejší sPráci cílí Volná místa spíše na zaměstnání v regionech. Klíčová myšlenka je, že uchazeč ve skutečnosti úplně neví, co by vlastně mohl dělat, a že je dobře, když uvidí i nabídky, které by ho dříve vůbec nenapadlo hledat. Také je mnohem jednodušší na práci reagovat. Zaměstnavatelé hlásí, že z webu Volná místa mají údajně pětkrát více reakcí uchazečů než z někdejšího webu sprace.cz.

Níže uvedený obrázek jsem ještě nestačil překreslit, tak ho tady nechávám jenom z nostalgie.

Sprace, hnusný obrázek webu


 

Hledání práce na specializovaných vyhledávačích je v dnešní době stále ještě umění, protože pracovní portály, které se tím zabývají, chtějí

  • v první řadě vydělat provizi a získat prachy za umístění inzerátů,
  • a až v druhé řadě vám najít práci.

To musíte mít stále na paměti.

Další vyhledávače práce

Výjimku tvoří několik málo agregátorů pracovních nabídek bez jasného obchodního modelu, které umisťují a agregují inzeráty zadarmo, například agentka.cz.

Teď zrovna testuju, jestli k něčemu bude careerjet.cz, to je nějaký prohledávač agregovaných nabídek, spousta duplicit, ale hledá to.

Jak hledat pozici

Mělo by stačit vlézt na stránky pracovního portálu a poprat se s jejich vyhledáváním.

  • Klasicky se dá zadávat obor,
  • město nebo region,
  • některé mají i fulltextové vyhledávání v textech inzerátů (já osobně hledání preferuju nejvíc)
  • nebo datum zadávání (zajímavé nabídky bývají rychle obsazené, takže se hledají ty mladé).

Budete-li mít štěstí, vyleze vám pár desítek inzerátů, z nichž si pár zajímavých naleznete.

Nesmí vás překvapit, když jeden inzerát najdete třeba pětkrát, pokaždé pro jinou firmu. Kontaktní údaje ve skutečnosti až na řídké výjimky nevedou na skutečného zaměstnavatele, nýbrž na nějakou personální agenturu, identita skutečného zaměstnavatele se tají, abyste k nim nešli přímo. Personálka si vás napřed pošle na pohovor k sobě a teprve pak vás doporučí, a když se na pozici chytnete, shrábne od zaměstnavatele provizi. Není to tak ale vždy, některé nabídky vedou přímo na stránky zaměstnavatele.

Při nalezení zajímavé pozice, která vede na personální agenturu, stačí sepsat životopis (CV), motivační dopis ani psát moc nemusíte (ono ani nedává smysl psát, že chcete pracovat pro firmu, jejíž identitu před vámi ve skutečnosti tají).

Nesmí vás překvapit, když v nabídce práce nebude uveden plat. Svůj očekávaný plat budete muset říct sami při prvním pohovoru v personálce nebo u zaměstnavatele.

Jak najít plat na jobs.cz

Jobpilot, obrázek webu

Na jobs.cz ale existuje zajímavý postup, jak se někdy dá zjistit nabízený plat, i když ho inzerát na webu neobsahuje. Fígl využívá toho, že interně v systému ta částka uvedená je, jenom není zobrazená na webu.

  1. Zkuste na jobs.cz inzerát najít normálně, jestli tam ta konkrétní nabídka je. Pokud ano, plat se dá zjistit následujícím postupem:
  2. musíte přejít do rozšířeného hledání,
  3. tam si zkuste nafiltrovat nabídku na minimální požadovaný plat, přičemž zvolte co nejnižší (8000 Kč). Jestli se ten inzerát najde.
  4. Pokud se objeví "Vašim kritériím neodpovídá přesně žádná nabídka. Ty následující jsou však velmi blízko," tak to znamená, že se to nenašlo, i když vidíte nabídku pozice vypsanou! Jestliže tam tato hláška není a pozice se našla, tak se opravdu našla.
  5. Pokud se inzerát nenajde ani na 8000 Kč (zhruba v polovině případů), tak smůla, plat není u nabídky zadaný ani uvnitř v tom systému a nelze ho nijak zjistit.
  6. Jestli se ale daný inzerát najde i při filtru na 8000 Kč, ve skutečnosti má v systému zadaný plat. Jděte zpět a zkuste znovu filtrovat podle vyšší částky, třeba 10000.
  7. Neustále zvyšujte částku ve filtru a hledejte onen inzerát. Když tam bude, jděte zpět a filtrujte opět podle vyšší částky. Pozor, nesmí se začít objevovat to hlášení "Vašim kritériím neodpovídá přesně žádná nabídka...".
  8. V jednu chvíli ten inzerát z vyhledaných položek vypadne, nebo se tam objeví to hlášení. Pak víte, že jeho plat je nižší než výše aktuálního filtru, ale vyšší než výše předposledního filtru.

Na prace.cz se podobný postup dá provést také, ale formuláře si tam nepamatují poslední nastavení, takže je děsná pruda to vždycky znovu oklikávat.

Pozicování pracovních portálů

Jak už jsem zmínil, firma LMC, která v českých zemích dominuje, provozuje dva české vyhledávače práce. Dělá je pro různé publikum:

  • www.prace.cz - pro normální lidi (pro lopaty)
  • www.jobs.cz - pro manažery, programátory a specialisty (bílé límečky)

To je údajně důvod, proč je stránka jobs.cz tak složitá a blbě použitelná. Inteligent zvládá chaos. Kdyby byla ta stránka jednodušší, proklikaly by se tím i lopaty a zaměstnavatelé by dostávali ohlasy od méně inteligentních uchazečů. Hm, zajímavé.

Co se týká pozicování dalších vyhledávačů na trhu:

  • www.volnamista.cz (provozované Seznamem) je taky spíš pro lopaty. Počítám, že to byl spíše záměr, vzhledem k sociodemu uživatelů Seznamu.
  • jobpilot.cz a monster.cz  by rádi byli pro inteligenty, ale jestli se jim to daří, to nevím.

Takže kdo chce pořádnou práci a nezná nějaký lepší specializovaný vyhledávač, tak musí jít na jobs.cz a celou dobu se v tom chaosu utěšovat, že právě prochází předvstupním testem inteligence.

Nabídky práce jednotlivých firem

Ne každá firma si může dovolit platit za přivedení uchazeče provizi personálkám, které inzerují na pracovních portálech. Dokonce si troufám říct, že většina českých firem si to dovolit nemůže (i kdyby si to dovolit mohly, tak za současné pochybné služby personálek se platit většinou nevyplatí). Ani platba inzerátu na pracovním portálu nemusí být finančně únosná, většinou je to kolem 5 tisíc za vystavení jednoho inzerátu na měsíc. A tak je mnohdy jediná cesta dát si na vlastní firemní stránky nabídku práce.

Na takové stránky zpravidla vede odkaz s textem "volná místa". Není vůbec blbý nápad zkusit hledat nabídku práce třeba zoologa na Google dotazem

volná místa zoolog

a podobně, nebo si prostě klikat pro stránkách zajímavých firem, u nichž byste chtěli pracovat, a nabídku volných míst na nich hledat.

I v případě, že firma shání uchazeče na pracovní místo přes personálky, se uchazeči vyplatí najít inzerát přímo na stránkách firmy a přihlásit se jim rovnou. Jestliže totiž člověk přijde "z ulice", nemusí zaměstnavatel platit provizi personálce (provize činí několik měsíčních platů), což je přeneseně výhodné i pro samotného uchazeče.

V případě, že se hlásíte přímo do konkrétní firmy, musíte dbát velký důraz na takzvaný motivační dopis, který přiložíte k životopisu. Zatímco motivační dopis posílaný do personálky může obsahovat tuny blábolů, protože to nikdo nečte (soustředí se na CV), v případě motivačního dopisu adresovaného konkrétní firmě musíte udělat, co můžete, protože tam se naopak do CV podívají až na základě motivačního dopisu. Motivační dopis musí být velmi stručný a měl by obsahovat pouze důvody, proč vlastně chcete do konkrétní společnosti nastoupit.

Základní předpoklad o informačních systémech agentur, personálních oddělení a i webů personálek je ten, že se nacházejí ve stavu permanentního chaosu, kde levá ruka neví, co dělá pravá. Pokud máte možnost napsat na více adres nebo poslat životopis přes různé kanály (agentury, maily ze stránek, inzeráty v novinách), využijte je všechny, protože mnoho z nich padá kamsi do koše nebo je nikdo nečte. Když vám nějaký automat napíše, že pozice byla stažena nebo přestala existovat, tak to nemusí znamenat nic víc než to, že někdo chce ušetřit pár korun za inzerci, a tak stahuje inzerát, i když pozice nadále existuje.

Specializovaná diskusní fóra

V různých oborech je to různé, u některých oborů diskusní fóra s nabídkou práce neexistují. Já se třeba zabývám sháněním kodérů a programátorů a chodím je lovit na vlastní diskusní fórum diskuse.jakpsatweb.cz do sekce práce a zakázky. Kromě mě tam loví lidi spousta firem, takže programátorovi stačí napsat "jsem volný, umím to a to" a příští týden se může podepisovat pracovní smlouva. V případě diskusních fór můžete být i neformální a navíc se z ostatních příspěvků dozvíte mnoho zajímavých informací.

Komunitní weby

Hodně může pomoct založit si profil na facebooku (nebo na podobných službách) a najít tam svoje současné i bývalé kamarády. Jednou jsem takhle našel práci bývalému spolužákovi, který se mi ozval a mezi řečí se zmínil, že hledá práci. Sami určitě tušíte, že takové doporučení od kamaráda je nejlepší způsob, jak najít práci. Na komunitních webech se povede často potkat i kamarády, o kterých dlouho nebylo slyšet. Čím víc lidí, tím větší pravděpodobnost úspěchu. Není vůbec blbý nápad na svůj profil napsat, že sháníte práci.

Existuje jeden komunitní web (neboli sociální síť, jak se moderně říká), který se přímo specializuje na hledání práce. Založte si profil na Linkedin.com, potřebujete na to akorát email. Pak tam vyplňte svůj profil, uveďte bývalá zaměstnání, hledejte kamarády a bývalé kolegy a připojte si je do sítě. Na LinkedIn dost často hledají lidi přímo personalisté, kteří nabírají lidi. Svět je malý a dost často se stane, že najdou někoho, s kým mají společného známého.

Vlastní stránky s osobní nabídkou

Je to tak trapně snadné, že tomu nikdo nevěří. Stačí si udělat vlastní stránky a napsat na ně, co umíte. Když pak bude potenciální zaměstnavatel hledat třeba zoologa nebo zvukaře, najde vaše stránky. Že zaměstnavatelé nehledají lidi na internetu normálním vyhledávačem? Ale jděte, zaměstnavatelé jsou normální lidi jako vy nebo já -- používají normální postupy.

Dobré je také založit si vlastní blog a publikovat na něm profesní postřehy. Pokud je někdo třeba specialista na telefonický prodej, může si do blogu zapisovat nebo nahrávat oblíbené obraty, které při telefonování používá. Potenciální zaměstnavatel může pak blog najít. To se hodí i živnostníkům, kteří neshánějí zaměstnání, nýbrž zakázky.

Nevýhoda tohoto postupu je ta, že to nejsem já, kdo si zaměstnavatele vybírá, ale že je to naopak. Pak vznikají nepříjemnosti, když jsem třeba zoolog z Ostravy, ale chtějí mě v Praze. To se ovšem dá přežít.

Stránky prace.rovnou.cz píše a připravuje Dušan Janovský. Není tu žádná reklama, PR ani affil odkaz.

Líbí se vám tento web? Práskněte ho kamarádům na Facebooku, prosím. Ne, nebudu vám na to dělat tlačítko, koukejte se snažit sami. Děláte to pro své kamarády.