Prace.rovnou.cz

Formality žádosti o práci

Následující text předpokládá, že reagujete na pracovní inzerát. Jestli se chcete sehnat práci bez inzerátu, přečtěte si jak se hlásit tam, kde nikoho neshánějí.

Na inzerát s nabídkou práce se reaguje tak, že se jim na uvedený kontakt pošle

Nic víc obvykle není potřeba. Žádost o práci je ten motivační dopis. Motivační dopis má totiž sám o sobě formu žádosti o práci.

Výjimečně by mail měl dále obsahovat:

  • fotografii
  • překlad životopisu do angličtiny
  • prohlášení o poskytnutí osobních údajů.

Všechny potřebné náležitosti by měl zmiňovat přímo inzerát s nabídkou práce. Pokud je neobsahuje, stačí poslat životopis a dopis v češtině. To zvládnete.

Jak to poslat

Životopis a dopis se posílají nejčastěji emailem. Můžete ho poslat i papírovou poštou, ale je to zbytečné, protože příjemce si to z emailu umí vytisknout i sám. Lepší je posílat žádosti o práci ze soukromého mailu, nikoli z pracovního. (Pokud nemáte soukromý email, tak si ho koukejte zařídit.)

Pokud emailová adresa v nabídce práce uvedena není, samozřejmě se to posílá normální poštou. Normální papírovou poštu také můžete použít v případě, že o práci extrémně stojíte a očekáváte, že o ni bude extrémní zájem -- životopis vytištěný na jiném papíře může být v haldě životopisů nápadnější a snadněji zapamatovatelný.

Některé pracovní portály vyžadují zaslání životopisu při vyplnění formuláře, který následuje po inzerátu. Doporučuju skousnout zuby a formulář vyplnit (i když je často vysoce debilní). Oni s tím potom mají méně práce. Zároveň je ale vždy dobré zkusit si zjistit jiný přímý kontakt a poslat na něj motivační dopis i životopis, protože čert ví, jestli jim ten formulář funguje.

Jestliže o práci opravdu hodně stojíte, je dobré před nebo po odeslání životopisu s průvodním dopisem zatelefonovat na případně uvedený telefonický kontakt, že to posíláte. Ať se to neztratí. Doporučuju telefonovat i pár dnů po odeslání, pokud se na email nikdo neozve.

Problematiku žádosti o práci ve firmě, kde nikoho neshánějí, probírám na samostatné stránce.

Smysl životopisu

Životopis má rychlou a přehlednou formou sdělit příjemci,

  • kdo se hlásí,
  • co dělal
  • a co umí.

Žádný jiný účel životopis nemá. Jak napsat životopis popisuji podrobněji v jiném textu.

Smysl průvodního / motivačního dopisu

Průvodní dopis doporučuju psát přímo do těla emailu, protože když ho dáte do přílohy, tak si ho příjemce většinou nepřečte. Tělo mailu příjemci čtou, protože trvá pár sekund, než si uvědomí, že dostali ohlas na inzerát. Během těchto pár sekund je možno příjemce zaujmout, později se to už asi nepodaří.

Proč příjemce nečte průvodní dopis v příloze: protože očekává, že tam bude tuna keců. Většina průvodních dopisů opravdu obsahuje tunu keců. Jak napsat průvodní nebo motivační dopis popisuju v samostatném textu.

Proč rozlišuju průvodní a motivační dopis:

  • Motivační dopis obsahuje informaci, proč chci pracovat pro konkrétní firmu.
  • Jestliže ale posílám dopis jenom do personálky, aniž bych věděl, pro koho přesně ta práce je, tak asi nemá moc smysl psát, jak moc se na tu práci těším. V takovém případě si lze vystačit s jednoduchým sdělením o tom, že reaguji na inzerát a přikládám životopis. Tomu říkám průvodní dopis.

Neodpoví vám

Pokud posíláte životopisy, musíte se připravit na smutnou pravdu:

  • Většinou nikdo neodpoví.
  • Sem tam někdo odpoví, že nemají zájem.
  • Odpovídají jenom programátorům, svářečům a několika dalším nedostatkovým profesím.
  • Jinak to fakt musí být haluz.

Z toho plyne, že je potřeba žádosti o práci posílat opakovaně a masivně. Když už píšete životopisy a motivační dopisy, měli byste jich rozeslat aspoň patnáct, aby byla šance, že vás někam pozvou nebo že si dokonce budete moct vybírat.

Proč neodpovídají? Mají dostatek zájemců, nestíhají odpovídat, nechodí jim maily, už někoho přijali, zapomněli odpovědět, nefunguje jim tiskárna, nemají náladu, nechtějí vás rozesmutnět nebo zapomněli, že někoho shánějí. Česká klasika.

Stránky prace.rovnou.cz píše a připravuje Dušan Janovský. Není tu žádná reklama, PR ani affil odkaz.

Líbí se vám tento web? Práskněte ho kamarádům na Facebooku, prosím. Ne, nebudu vám na to dělat tlačítko, koukejte se snažit sami. Děláte to pro své kamarády.