Prace.rovnou.cz

Žádost o zaměstnání

Obsah: Jak se hlásit do firem, které nikoho neshánějí - Kontaktovat personální - Proč může žádost o zaměstnání fungovat - Kdy to fakt nefunguje - Jak žádost o zaměstnání napsat - Vzory dopisů

Jak se hlásit do firem, které nikoho neshánějí

Jsou dva typy lidí:

  • Jedni se nechají unášet tam, kam teče proud
  • A jiní pádlují, kam chtějí.

Pokud patříte k těm pádlujícím, nečekejte na nabídky, ale vyhlédněte si firmu, ve které chcete pracovat. Třeba protože to budete mít blízko, nebo protože je to vysněná práce. Pak už je jediný problém v tom, že ta firma nemá zájem. Nebo zájem má, ale nedává ho znát. Vždy je to potřeba zkusit a mít vytrvalost.

Při sledování logu dotazů, přes které na tento web chodíte, jsem našel frázi "žádost o zaměstnání naslepo", tak jsem tuhle stránku i takto přejmenoval. Lidé tím "na slepo" myslí to, že se hlásí bez inzerátu, aniž by je ty firmy poptávaly. Určitě to ale neznamená, že se mají posílat žádosti bezcílně, horem dolem a přes kopírák. Čím víc bude každá žádost přizpůsobena konkrétnímu zaměstnavateli, tím máte větší šanci.

Kontaktovat personální

Postup je vždy podobný:

  1. sehnat kontakt na personální oddělení
  2. napsat jim dotaz po práci, která obsahuje vysvětlení motivace,
  3. napsat jim znova
  4. nebo zavolat
  5. a znova

Když je někdo vytrvalý, tak holkám na personálním dojde, že se jim hlásí motivovaný uchazeč. Trvá to pak třeba ještě půl roku, ale nakonec se nějaká vhodná pozice uvolní nebo vytvoří a holky si na vytrvalého uchazeče vzpomenou.

Píšu o vytrvalosti. Ale jasně, že to nesmí sklouznout k obtěžování. To by se pak holky rády toho debila, co jim furt píše, raději nějak zbavily. To je blbý stav.

Ideální stav je takový, že o vás prostě vědí. A vědí, že máte zájem, i když zrovna pracujete někde jinde.

Jak najít kontakt na personální oddělení

Zkuste třeba:

  • prohledat stránky firmy
  • napsat mail někomu z té firmy a zeptat se, jaký je kontakt na personální oddělení
  • případně zjistit, jestli vůbec takové oddělení mají -- pokud ne, tak hledejte kontakt na ředitele
  • zajít na vrátnici, na recepci nebo do firemního obchodu
  • zatelefonovat na nějaké telefonní číslo uvedené u firmy v Seznamu na firmy.cz
  • nebo v nouzi napsat naslepo na určité adresy. Zjistěte si, na jaké doméně má firma svůj web (třeba example.com) a potom napište na  hr@example.com a na personalni@example.com, tam je šance, že se to dostane na personální oddělení. Obecné dotazy zkuste na admin@example.com a na info@example.com, tyhle dva maily většinou aspoň někdo čte.

Proč může žádost o zaměstnání fungovat

Existuje překvapivě mnoho situací, kdy se takhle budete hlásit na otevřenou pozici:

  • Firma třeba neumí inzerovat na trhu práce.
  • Nebo nemají dost peněz na to, aby byli na webových pracovních portálech (viz jak funguje trh). Nebo jsou jenom na některých.
  • Třeba inzerují jenom v tisku a tisk se, jak známo, nedá snadno prohledávat.
  • Nebo pozici inzerují, ale mají tak blbě napsaný inzerát, že z něj není poznat, co vlastně chtějí (píšou třeba "operační manipulant" a přitom hledají skladníka).
  • Nebo pozici hledají přes jedinou personálku. Takže ta pozice normálně existuje, je otevřená, ale není z ní vůbec jasné, pro kterou firmu to je. Případně ji opět nejde najít.

Ale někdy uspějete, i když žádná pozice otevřená není:

  • Na pracovním místě, na které se hlásíte, může pracovat nějaký problematický pracovník (lempl, fluktuant, cholerik, hajzlík apod.). Roky se ho báli vyhodit, aby za něj nemuseli hledat náhradu. Teď se jim někdo sám hlásí. Bezva!
  • Šikovní lidé se hodí, hlavně v malých firmách. Když majitel firmy vidí motivované lidi, byl by hloupý, kdyby je nezaměstnal aspoň na zkoušku nebo chvíli na dohodu.
  • Občas se uvažuje o vypsání nové pozice. Pak může personalista sáhnout do šuplíku a říct "už máme ideálního uchazeče".
  • Manažeři mají velmi často problém obhájit zřízení nové pozice. Buď je tlačí nadřízený, nebo rozpočet. V obou případech pro ně bude skvělý argument, že se přihlásí někdo, kdo to chce a umí dělat. Můžou říkat: "hele, schvalte mi tu pozici, tady pan Kadeřábek se na ni hlásí a je dobrý, lepšího potom neseženeme".

Kdy to fakt nefunguje

  • Některé firmy nabírají jenom přes personálky (například obchodní řetězce tak shání pokladní).
  • Jiné firmy mají stop stav náboru, hlavně v upadajících odvětvích (ale tam zas není důvod chtít pracovat)
  • Nebo na práci, na kterou se hlásíte, nejste dost dobří.

Jak žádost o zaměstnání napsat

Skoro úplně stejně jako motivační dopis. S tím rozdílem, že na začátku nebudete psát, na jakou se hlásíte pozici, nýbrž napíšete, co umíte a co chcete dělat. Ovšem motivace bude stále ústředním prvkem toho dopisu. Je dobré nabídnout víc možností, co můžete dělat. Vaší snahou by mělo být, aby vás pozvali na pohovor. Nebo alespoň, aby si všimli, že se k nim hlásí někdo, kdo něco umí a kdo to chce dělat.

K žádosti musíte přiložit životopis. Ano, musíte, i když nevíte, jestli to k něčemu bude. Bez přiloženého životopisu skoro není šance. Do životopisu soustředíte informace, které by žádací dopis příliš nafoukly. Ideálně do něj přihoďte i fotku, ať si vás můžou podle něčeho zapamatovat.

Žádosti, kterou popisuju, se někdy říká "spekulativní dopis". Moc se tenhle termín nepoužívá, ale personalisté by ho měli znát.

Vzory dopisů

Vzor žádosti o zaměstnání do firmy, která nikoho nehledá

K rukám personálního ředitele/ředitelky,
První úžasná nůžkárna s.r.o.
PSČ, třeba Jablonec nad Nisou

Dobrý den,

rád bych se ve Vaší společnosti ucházel o práci. Rozumím nůžkám a jejich výrobě, práce mě baví. U výrobků Vaší společnosti oceňuji kvalitu, na které bych se rád podílel. Nepodařilo se mi najít informaci o Vašich volných místech, proto Vám posílám tuto obecnou žádost. V příloze posílám svůj životopis, kde najdete podrobnější informace. Velmi bych si vážil případného pozvání na pohovor nebo upřesnění informací o možnosti pracovat pro Vaši společnost.

S pozdravem,

Jeroným Kadeřábek
adresa, email a hlavně telefon

Vzor odpovědi, když odmítnou

zase hlavička a jedeme... Dobrý den,

děkuji Vám za odpověď na moji žádost. Velmi si cením, že jste si na mě udělala čas. Mrzí mě, že pro mě nic nemáte, ale beru to na vědomí. Můj zájem pracovat pro Vaši společnost je velký, a proto bych Vás požádal o informaci, kde mohu v budoucnu hledat informace o Vašich volných místech.

S pozdravem,
podpis

Vzor připomínacího dopisu

v příloze zase životopis s fotkou, zase hlavička a ... Dobrý den,

před několika měsíci jsem se ve Vaší společnosti ucházel o práci. Protože můj zájem pro Vás pracovat stále trvá, dovoluji se zeptat, jestli se náhodou něco neuvolnilo. Zajímají mě nůžky, vyrábím si je doma, ale rád bych se připojil k Vašemu profesionálnímu týmu. Prosím dejte mi vědět i v případě, že nic volného nemáte.

Děkuji, s pozdravem,
podpis

No a asi už to chápete. Prostě holky z personálního si musejí uvědomit, že se k nim hlásí někdo, kdo je má rád.

Jiný vzor prvního mailu do firmy, která mě nehledá

Personální oddělení
Seznam.cz a.s.
Radlická 2, Praha 5

Dobrý den,

jsem programátor webových aplikací, zajímám se zejména o renderování a vykreslování map. Ve Vašich volných pozicích na http://vyvojari.seznam.cz/ jsem sice nenašel přesně to, na co bych se hodil, přesto bych Vás rád požádal o práci. Seznam.cz je jediná firma v České republice, která na Mapy.cz vyvíjí mapové aplikace v kvalitě, která odpovídá stupni mé znalosti problematiky. Nyní programuji svoje aplikace v Javascriptu a v C++, další podrobnosti včetně referencí naleznete v mém životopisu. Prosím o pozvání na pohovor. Mám za to, že bych pro Vaši společnost byl přínosem.

Děkuji,

Xia Ming
adresa, mail, telefon

Vzor mailu s dotazem na kontakt na personální

Dobrý den,

píšu Vám, protože jste uveden jako kontakt na společnost První úžasná nůžkárna s.r.o. Ráda bych se zeptala, na jaké adrese (nejlépe e-mailové) mohu kontaktovat Vaše personální oddělení. Případně mi stačí i telefonní číslo nebo kontakt na někoho, kdo má v kompetenci přijímání zaměstnanců.

Děkuji, s pozdravem,

Jaroslava Doležalová
adresa, mail, telefon

Stránky prace.rovnou.cz píše a připravuje Dušan Janovský. Není tu žádná reklama, PR ani affil odkaz.

Líbí se vám tento web? Práskněte ho kamarádům na Facebooku, prosím. Ne, nebudu vám na to dělat tlačítko, koukejte se snažit sami. Děláte to pro své kamarády.